Βούδας και Χριστός… Μύθοι παράλληλοι
Μύθοι παράλληλοι
Δεν υπάρχουν μόνο βίοι παράλληλοι σημαντικών ιστορικών προσώπων, όπως μας τους παρουσιάζει ο βιογράφος και φιλόσοφος Πλούταρχος (περ. 50 – 120 μ.Χ.), αλλά και μύθοι παράλληλοι, όπως μας τους παρουσιάζει ο σύγχρονος συγγραφέας Εμ. Γιαροσλάβκι στο βιβλίο του: Πώς γεννιούνται, ζουν και πεθαίνουν οι θεοί κι’ οι θεές (Πολιτικές και λογοτεχνικές εκδόσεις. 1965).
Δεν έχω ιδέα πώς έπεσε το βιβλίο αυτό στα χέρια μου. Τακτοποιούσα τη βιβλιοθήκη μου και . . . νάτο! Στο μπροστινό έγχρωμο εξώφυλλο καμαρωτοί η περίφημη τριανδρία: Ζευς, Βούδας, Ιησούς (ο αποκαλούμενος «Χριστός», δηλ. «χρισμένος»). Έχω την εντύπωση ότι κάποιος μου το δώρισε, γιατί δεν θυμάμαι να το έχω αγοράσει από κάποιο βιβλιοπωλείο.
Εν πάση περιπτώσει, έχω επιλέξει για σας κάποια «σπαράγματα», για να δείτε την παράλληλη πορεία που διέγραψαν κάποιοι θρησκευτικοί μύθοι. Ξεκινάμε με τους Βούδα και Χριστό. Να υπενθυμίσουμε ότι ο Βούδας, ο Ινδός αυτός ασκητής και ιδρυτής της βουδιστικής θρησκείας, έζησε από το 560 έως το 480 π.Χ., σχεδόν σύγχρονος του Πυθαγόρα.
ΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΣΜΟΙ
Ο Βούδας ήρθε στη Γη για να εξαλείψει το κακό που υπάρχει στον κόσμο. Το ίδιο και ο Χριστός. Αποτέλεσμα: Και οι δυο τους απέτυχαν! Στη γέννηση του Βούδα παραβρέθηκαν άγγελοι και αρχάγγελοι. Το ίδιο γράφτηκε και για τη γέννηση του Χριστού: οι άγγελοι ανάγγειλαν στους ποιμένες ότι γεννήθηκε ο σωτήρας του κόσμου. Ο ερημίτης Ασίτα κατέβηκε από τα Ιμαλάϊα για να προσκυνήσει τον Βούδα. Ο Συμεών πήγε και προσκύνησε τον Ιησού. Ο βασιλιάς Μπιμπισάρα στέλνει κατάσκοπους να μάθουν πού θα φύγει ο Βούδας. Ο βασιλιάς Ηρώδης στέλνει τους μάγους να βρούνε πού βρίσκεται ο νεογέννητος Χριστός.
Ο Βούδας δεν έγραψε μόνος του («ιδίαις χερσίν») τα κηρύγματά του, τους νόμους και τις ομιλίες που του αποδίδουν. Το ίδιο και ο Χριστός: δεν έγραψε, έστω και μια φράση, παρότι λέγεται ότι ήταν μορφωμένος και γνώστης της γραφής. Όταν ο Βούδας ήταν δωδεκάχρονος, οι γονείς του τον έχασαν για λίγο και τον βρήκαν αργότερα ανάμεσα σε σοφούς να συζητά σοφά για θρησκευτικά πράγματα. Το ίδιο περιστατικό διηγούνται και για τον Χριστό, ότι δηλ. οι γονείς του τον έχασαν για λίγο και τελικά τον βρήκαν να συνομιλεί με τους σοφούς ραβίνους.
Σε ηλικία 28 ετών, ο Βούδας αποσύρθηκε στην έρημο για νηστεία και προσευχή. Το ίδιο και ο Χριστός: στην ίδια περίπου ηλικία των 30 ετών, αποσύρθηκε και αυτός στην έρημο. Στην έρημο ο διάβολος Μάρα βάζει σε πειρασμό τον Βούδα κάτω από ένα δέντρο. Ο διάβολος βάζει σε πειρασμό και τον Ιησού, υπόσχοντάς του την κυριαρχία πάνω στη Γη, δόξα και βασιλεία. Τελικά ο Βούδας νικά τον διάβολο Μάρα και οι άγγελοι τον υπηρετούν. Το ίδιο καταφέρνει και ο Ιησούς.
Αναφορικά με τον χρόνο που έμεινε ο Βούδας στην έρημο, υπάρχουν διαφορετικές γνώμες. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Ιησού: ο Ευαγγελιστής Μάρκος λέει ότι ο Ιησούς αποσύρθηκε μαζί με αγγέλους στην έρημο, αμέσως μετά τη βάφτισή του. Ο Ιωάννης λέει ότι ο Ιησούς κίνησε για την Κανά της Γαλιλαίας για να παραβρεθεί σε κάποιον αριστοκρατικό γάμο με μπόλικο κρασί.
Ο Βούδας μπαίνει στο ιερό ποτάμι και ακούει τη διδασκαλία του προδρόμου του, Ρουντράκ. Ο Ιησούς μπαίνει στον ποταμό Ιορδάνη και ακούει τη διδασκαλία του προδρόμου Ιωάννη. Την ώρα που ο Βούδας βυθιζόταν στα νερά του ποταμού, φάνηκε ένα σημάδι. Σημάδι φάνηκε και κατά τη βάφτιση του Ιησού. Οι μαθητές του προδρόμου Ρουντράκ γίνονται μαθητές του Βούδα. Οι μαθητές του προδρόμου Ιωάννη γίνονται μαθητές του Ιησού.
Ο Βούδας μυεί έναν από τους μαθητές του κάτω από μια συκιά. Ο Ιησούς μυεί τον απόστολο Ναθαναήλ κάτω από μια συκιά. Ένας από τους μαθητές του Βούδα, ο Ντεβάττα, είναι προδότης. Ένας από τους μαθητές του Ιησού, ο Ιούδας, προδίδει τον δάσκαλο. Οι μαθητές του Βούδα αλλάζουν όνομα. Το ίδιο κάνουν και μερικοί απόστολοι.
Κάποιος πλούσιος θέλει να γίνει μαθητής του Βούδα, αλλά δεν μπορεί να εγκαταλείψει τα πλούτη του. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Ιησού στην παραβολή του πλουσίου. Ένας πλούσιος πήγε μια νύχτα κι επισκέφτηκε τον Βούδα. Ο Νικόδημος πήγε μια νύχτα στον Ιησού.
Πάνω στο βουνό, ο Βούδας κάνει κήρυγμα για τις εφτά ευτυχίες. Πάνω στο βουνό, ο Ιησούς κάνει κήρυγμα για τις εφτά ευτυχίες. Ο Βούδας βαδίζει πάνω στο νερό, χωρίς να βυθίζεται, και περνάει πάνω από ορμητικούς χείμαρρους. Ο Ιησούς βαδίζει πάνω στο νερό και δεν βυθίζεται. Ο άπιστος μαθητής του Βούδα πνίγεται, αλλά ο Βούδας τον σώζει. Ο απόστολος Πέτρος ταλαντεύεται, αλλά ο Ιησούς τον σώζει.
Ο Βούδας διατυπώνει τον κανόνα: «Δεν ατιμάζει τον άνθρωπο αυτό που μπαίνει στο στόμα του, αλλά αυτό που βγαίνει». Το ίδιο λέει και ο Ιησούς, όταν τον κατηγορούν ότι δεν σέβεται την αργία του Σαββάτου. Ο Βούδας διαδίδει τη διδασκαλία του με παραβολές και την ενισχύει με θαύματα. Το ίδιο κάνει και ο Ιησούς. Ο Βούδας ήταν ενάντια στο ιερατείο. Το ίδιο και ο Ιησούς: κατέκρινε του ιερείς, τους νομοδιδασκάλους και τους Φαρισαίους. Ο Βούδας αλλάζει όψη πάνω στο βουνό Παντάβα. Ο Ιησούς αλλάζει όψη (μεταμορφώνεται) πάνω στο βουνό Θαβώρ.
Τη στιγμή του θανάτου του Βούδα γίνεται σεισμός, οι νεκροί ανασταίνονται και τα παραπετάσματα και τα πέπλα στις εκκλησίες σχίζονται μόνα τους. Το ίδιο ακριβώς γίνεται και τη στιγμή του θανάτου του Ιησού. Ο Βούδας κήρυττε ότι θα ενσαρκωθεί για δεύτερη φορά και θα επιστρέψει στη Γη. Το ίδιο κήρυττε και ο Ιησούς («Δευτέρα παρουσία»).
Κατάληξη: Οι θρησκευτικοί μύθοι δεν «ζούνε» σε στεγανά διαμερίσματα. Οι άνθρωποι, με το εμπόριο και με άλλες επαφές, δίνουν και παίρνουν όχι μόνο εμπορεύματα, αλλά και ιδέες. Στην ανταλλαγή των ιδεών χρωστούν την ύπαρξή τους οι πιο πάνω παράλληλοι μύθοι.
http://www.greatlie.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου