Διετής η παραγραφή για τις οικονομικές αξιώσεις δημοσίων υπαλλήλων
Το ΑΕΔ επιλήφθηκε του ζητήματος κατόπιν αντιθέτων αποφάσεων που υπήρξαν μεταξύ του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου.
Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ), σύμφωνα με πληροφορίες, οριστικοποίησε αμετάκλητα ότι είναι διετής ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων από διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, κ.λπ.. Διατηρήθηκε, εξάλλου, το προνόμιο του Δημοσίου, οι οικονομικές αξιώσεις, που διεκδικεί από τους εργαζόμενους σε αυτό να παραγράφονται σε βάθος χρόνου πενταετίας.
Ειδικότερα, το ΑΕΔ σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών, έκρινε ότι είναι συνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι είναι διετής η παραγραφή των οικονομικών αξιώσεων τών με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του Δημοσίου από καθυστερούμενες αποδοχές, διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, οικονομικών παροχών, αποζημιώσεων και από διαφορές λόγω αδικαιολόγητου πλουτισμού.
Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (πρόεδρος ο τότε αντιπρόεδρος Μιχ. Βροντάκης και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Κ. Ευσταθίου) με τις υπ΄αριθμ. 953 και 954/2011 αποφάσεις της έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική (αντίθετη στο άρθρο 4 του Συντάγματος περί ισότητας) η ρύθμιση του άρθρου 91 παράγραφος 3 του Ν.Δ. 321/1969, που προβλέπει διετή παραγραφή για τις αξιώσεις των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα. Αντίθετα, ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει από το 1983 (απόφαση 1270/1983) ότι η παραγραφή είναι διετής.
Κατά τη επίμαχη διάσκεψη, οι απόψεις των 13 δικαστών του ΑΕΔ «τριχοτομηθήκαν», ωστόσο, σύμφωνα με τις συγκλίνουσες απόψεις έκριναν αμετάκλητα με ισχυρή πλειοψηφία (10 υπέρ έναντι 3 κατά) ότι είναι συνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει διετή παραγραφή για τις οικονομικές αξιώσεις τών με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του Δημοσίου, άποψη με την οποία έχει ταχθεί και ο 'Αρειος Πάγος.
Ειδικότερα, τρεις δικαστές τάχθηκαν με τις θέσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, δηλαδή ότι είναι αντισυνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει διετή παραγραφή για τις οικονομικές αξιώσεις των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα. Αντίθετα, έξι δικαστές τάχθηκαν με την άποψη του Αρείου Πάγου, που έχει κρίνει ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων σε βάρος του Δημοσίου είναι διετής. Παράλληλα, τέσσερα μέλη του ΑΕΔ έκριναν, κατ΄αρχάς ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων από διαφορές αποδοχών κ.λπ. είναι διετής και όχι πενταετής. Ωστόσο, οι ίδιοι τέσσερεις δικαστές έκαναν ένα ακόμη βήμα και εξέφρασαν την άποψη ότι και οι αξιώσεις του Δημοσίου έναντι των εργαζομένων σε αυτό (Δημόσιο) πρέπει να υπόκεινται σε διετή παραγραφή και όχι σε πενταετή, όπως ισχύει σήμερα. Η δημοσίευση της απόφασης του ΑΕΔ αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2012.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2009 το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο έκρινε με διαφορά μίας ψήφου (6 έναντι 7) ότι είναι διετής η παραγραφή των αναδρομικών αξιώσεων από διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, κ.λπ. των υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
Ωστόσο, στη συνέχεια η Ελλάδα καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τη νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι οι αξιώσεις κατά του ελληνικού δημοσίου υπόκεινται σε διετή προθεσμία παραγραφής, σε αντίθεση με την πενταετή παραγραφή που υπόκεινται οι αξιώσεις κατά του ιδιώτη εργοδότη.
Το Δικαστήριο του Στρασβούργου έκρινε ότι η διετής παραγραφή είναι αντίθετη στο άρθρο του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), που προστατεύει την ιδιοκτησία. Στην έννοια της ιδιοκτησίας υπάγονται και οι αποδοχές, τα επιδόματα, οι αποζημιώσεις, κ.λπ. των εργαζομένων.
Τέλος, πρέπει να επισημανθεί ότι το Μισθοδικείο έχει κρίνει από το έτος 2006 (με πρόεδρο τον τότε πρόεδρο του Αρείου Πάγου Ρωμύλο Κεδίκογλου) ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δικαστών και εισαγγελέων από διαφορές αποδοχών κ.λπ. είναι πενταετής.
Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ), σύμφωνα με πληροφορίες, οριστικοποίησε αμετάκλητα ότι είναι διετής ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων από διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, κ.λπ.. Διατηρήθηκε, εξάλλου, το προνόμιο του Δημοσίου, οι οικονομικές αξιώσεις, που διεκδικεί από τους εργαζόμενους σε αυτό να παραγράφονται σε βάθος χρόνου πενταετίας.
Ειδικότερα, το ΑΕΔ σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών, έκρινε ότι είναι συνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι είναι διετής η παραγραφή των οικονομικών αξιώσεων τών με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του Δημοσίου από καθυστερούμενες αποδοχές, διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, οικονομικών παροχών, αποζημιώσεων και από διαφορές λόγω αδικαιολόγητου πλουτισμού.
Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (πρόεδρος ο τότε αντιπρόεδρος Μιχ. Βροντάκης και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Κ. Ευσταθίου) με τις υπ΄αριθμ. 953 και 954/2011 αποφάσεις της έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική (αντίθετη στο άρθρο 4 του Συντάγματος περί ισότητας) η ρύθμιση του άρθρου 91 παράγραφος 3 του Ν.Δ. 321/1969, που προβλέπει διετή παραγραφή για τις αξιώσεις των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα. Αντίθετα, ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει από το 1983 (απόφαση 1270/1983) ότι η παραγραφή είναι διετής.
Κατά τη επίμαχη διάσκεψη, οι απόψεις των 13 δικαστών του ΑΕΔ «τριχοτομηθήκαν», ωστόσο, σύμφωνα με τις συγκλίνουσες απόψεις έκριναν αμετάκλητα με ισχυρή πλειοψηφία (10 υπέρ έναντι 3 κατά) ότι είναι συνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει διετή παραγραφή για τις οικονομικές αξιώσεις τών με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του Δημοσίου, άποψη με την οποία έχει ταχθεί και ο 'Αρειος Πάγος.
Ειδικότερα, τρεις δικαστές τάχθηκαν με τις θέσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, δηλαδή ότι είναι αντισυνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει διετή παραγραφή για τις οικονομικές αξιώσεις των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα. Αντίθετα, έξι δικαστές τάχθηκαν με την άποψη του Αρείου Πάγου, που έχει κρίνει ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων σε βάρος του Δημοσίου είναι διετής. Παράλληλα, τέσσερα μέλη του ΑΕΔ έκριναν, κατ΄αρχάς ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων από διαφορές αποδοχών κ.λπ. είναι διετής και όχι πενταετής. Ωστόσο, οι ίδιοι τέσσερεις δικαστές έκαναν ένα ακόμη βήμα και εξέφρασαν την άποψη ότι και οι αξιώσεις του Δημοσίου έναντι των εργαζομένων σε αυτό (Δημόσιο) πρέπει να υπόκεινται σε διετή παραγραφή και όχι σε πενταετή, όπως ισχύει σήμερα. Η δημοσίευση της απόφασης του ΑΕΔ αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2012.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2009 το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο έκρινε με διαφορά μίας ψήφου (6 έναντι 7) ότι είναι διετής η παραγραφή των αναδρομικών αξιώσεων από διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, κ.λπ. των υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
Ωστόσο, στη συνέχεια η Ελλάδα καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τη νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι οι αξιώσεις κατά του ελληνικού δημοσίου υπόκεινται σε διετή προθεσμία παραγραφής, σε αντίθεση με την πενταετή παραγραφή που υπόκεινται οι αξιώσεις κατά του ιδιώτη εργοδότη.
Το Δικαστήριο του Στρασβούργου έκρινε ότι η διετής παραγραφή είναι αντίθετη στο άρθρο του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), που προστατεύει την ιδιοκτησία. Στην έννοια της ιδιοκτησίας υπάγονται και οι αποδοχές, τα επιδόματα, οι αποζημιώσεις, κ.λπ. των εργαζομένων.
Τέλος, πρέπει να επισημανθεί ότι το Μισθοδικείο έχει κρίνει από το έτος 2006 (με πρόεδρο τον τότε πρόεδρο του Αρείου Πάγου Ρωμύλο Κεδίκογλου) ότι η παραγραφή των αξιώσεων των δικαστών και εισαγγελέων από διαφορές αποδοχών κ.λπ. είναι πενταετής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου